יום חמישי, 16 בספטמבר 2010

ynet ביהמ"ש: עיריית ר"ג גבתה אגרת חניה שלא כחוק - כלכלה

ynet ביהמ"ש: עיריית ר"ג גבתה אגרת חניה שלא כחוק - כלכלה

ביהמ"ש: עיריית ר"ג גבתה אגרת חניה שלא כחוק

בעקבות תביעה, הוסרו המדחנים והשלטים המורים על תשלום אגרת חניה ברח' ביאליק, אחרי שניצבו שם במשך שנים. אולם למעט התובע, שתוגמל ב-20 אלף ש', ובאי כוחו שקיבלו 50 אלף ש', כל מי שחנה באזור ושילם - לא יקבל את כספו בחזרה, משום שרשות ציבורית אינה מחויבת להשיב כספים רטרואקטיבית

מירב קריסטל

פורסם: 15.09.10, 10:32

במשך שנים גבתה עיריית רמת גן אגרת חניה ברחוב ביאליק, הרחוב הראשי בעיר - על אף שאין צורך לשלם ברחוב זה אגרת חניה. תביעה מנהלית ייצוגית, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א, הביאה לכך שהוסרו המדחנים מהרחוב, וכך גם השלטים הקובעים שצריך לשלם אגרת חניה ברחוב.

השופטת מרים סוקולוב פסקה לתובע, ששילם במועדים שונים את אגרת הסדר החניה ברחוב, ונזקו האישי מסתכם ב-22 שקל לכל הפחות, גמול של 20 אלף שקל בתוספת מע"מ, ולעורכי דינו פסקה 50 אלף שקל בתוספת מע"מ.

השופטת קבעה כי העירייה גבתה שלא כדין במשך כ-6 שנים, מאות אלפי שקלים. ואף על פי כן, התועלת לקבוצה שיוצגה בתביעה הייצוגית, הינה עתידית בלבד והחונים ברחוב לא יראו שקל. אמנם כל מי שחנה ברחוב החל מ-2010, אינו נדרש עוד לשלם אגרת חניה ברחוב מרכזי זה, בין בתו חניה, ובין באיזיפארק, סלופארק; אולם מי שנגבו ממנו אגרות חניה במהלך אותן שנים, לא יקבל את כספו בחזרה. הסיבה: רשויות ציבוריות, בניגוד לחברות פרטיות, אינן מחויבות להשיב כספים שנגבו על-ידן שלא כדין.

"העיריות יודעות שהכסף יישארו בקופתן"

עו"ד מירה רשף, שייצגה את התובע בתביעה, מסבירה: "ברגע שרשות מקומית מודיעה על חדילה מגבייה, היא אינה מחוייבת להשבה. זה משהו שהמחוקק איפשר רק לרשות ציבורית. חברה פרטית תהיה מחויבת להשיב הכספים ולפצות עבור הנזק שגרמה, אך כשמדובר ברשויות מקומיות הן אינן מחויבות לכך. עבור העיריות זו הזדמנות לשיטת מצליח. הדבר יוצר תמריץ לפעול בצורה לא חוקית, כי העיריות יודעות שהכסף יישאר בקופתן, והן יוכלו להשתמש בו לצרכים אחרים. נכון שהכסף זורם לקופה ציבורית, ומשמש לצרכי ציבור, אבל לשם כך האזרחים משלמים מסים.

"עיריית ר"ג הרוויחה כסף על חשבון האזרחים, פעלה כלא כדין, ושלשלה לקופתה סכומים של מאות אלפי שקלים בשנה. הסכום הזה נשאר אצלם. אי חובת ההשבה נכונה לגבי רוב התביעות הייצוגיות שמוגשות נגד עיריות, ולכן ביקשנו מבית המשפט גמול גבוה לתובע - כדי שהעיריות תיזהרנה".

ואכן בפסק הדין קבעה השופטת כי "גם אחרי שהוגשה התובענה הייצוגית והפסיקה הגבייה, נשארו בידי עיריית ר"ג כספים רבים שלא כדין ואשר לא מוטלת עליה חובה להשיבם. כך שאם יקבע גמול שכר טרחת עו"ד בשיעורים נמוכים או סמליים, תצא הרשות נשכרת ואף תיפגע מטרת ההרתעה".

תגיות: אגרה | רמת גן | חניה | תביעה ייצוגית

תגובה 1:

rina8sofi אמר/ה...

כל רשות, לא חייבת להחזיר כספים על קנסות רק אם הודיעה על חדילה. אם לא הודיעה על חדילה היא חייבת להחזיר אגרות וגם יש להוכיח שיש הרבה פסקי דין להשיב קנסות שנגבו בניגוד לדין.

בית המשפט פסל את מצלמות החניה

בית המשפט לעיניינים מקומיים פסל השבוע דוחות חניה שקיבל אזרח ממצלמות בגלל אי חוקיותן • דובר עיריית בני ברק: "יערערו בבימ"ש מחוז...