יום שלישי, 23 בנובמבר 2010

TheMarker - 28 שקל לשעתיים חניה - ביקור קרובים בבתי החולים נהפך לעניין לעשירים בלבד - צרכנות

TheMarker - 28 שקל לשעתיים חניה - ביקור קרובים בבתי החולים נהפך לעניין לעשירים בלבד - צרכנות

| 22.11.2010 מאת רותי לוי
"חוק החניונים" התקבל במטרה להוביל לחיסכון הצרכנים, אך בעלי החניונים מתחכמים והתחום נשאר פרוץ ■ בכמה מבתי החולים בארץ מחירי החניה מגיעים לעשרות שקלים - וכשאין פיקוח הלקוחות השבויים, שמגיעים לבקר קרובי משפחה מאושפזים, נאלצים לשלם את המחיר

ב-1 בינואר 2009 נכנס לתוקפו "חוק החניונים". על פי החוק, מפעיל חניון יוכל לגבות דמי חניה מהשעה השנייה רק לפי יחידות זמן של 15 דקות, ולא בחיוב לשעה שלמה כפי שהיה נהוג עד אז. ואולם למרות הציפייה שהחוק יוביל לחיסכון עבור הצרכן, חניונים רבים התחכמו.

חלק מהחניונים העלו את תעריף החניה של השעה הראשונה כדי למנוע הפסדים בגין התעריף עבור השעה השנייה, וחלקם קבעו תעריף לכל 15 דקות, שבחישוב של שעה שלמה הוא גבוה יותר מהתעריף שהיה קבוע לשעה שנייה טרם כניסת החוק לתוקף.

החוק לא קבע מחירי חניה ואף לא מנגנון פיקוח על מחירי חניה בחניונים - הוא נועד לחסוך לצרכנים, ובפועל טורפד על ידי בעלי החניונים. ח"כ אורית נוקד, שיזמה את החוק בתור יו"ר השדולה להגנת הצרכן וכיום מתפקדת כסגנית שר התמ"ת, אמרה אז ל-TheMarker: "חניונים הם אחד מאותם שירותים שקשה לומר עליהם 'תנו לכוחות השוק לפעול', שכן אדם בוחר את החניון לפי המיקום שאליו הוא רוצה ללכת ולא על פי החניון הזול ביותר. במקרים שכאלה ראוי שהמחוקק יתערב ויתקן את העוול". בראיון אחר לתקשורת אמרה נוקד: "יש לשקול פיקוח וקביעת מחיר מרבי בנושא".

* חניון "שניידר" הינו חניון משותף לבית החולים בילינסון, ומבקרי בית החולים בילינסון יכולים לבחור באפשרות חנייה זו, הזולה יותר.

החוק האמור לא הבדיל בין חניונים פרטיים לציבוריים. זאת, מתוך אמונה כי לא מעט מהחניונים הפרטיים ממוקמים בסמוך למוסדות ציבור כמו בתי חולים ובתי משפט, כך שלנהגים אין כל אלטרנטיבה מלבדם. המצב בסוף 2010 לא השתנה, ותחום גביית דמי החניה נותר פרוץ ואף אחד לא מרים את הכפפה.

ביקור חולים בעשרות שקלים

אחת הדוגמאות הבולטות לבעיה היא מוסדות ציבוריים כמו בתי חולים. יש לא מעט חניונים הסמוכים לבתי חולים בישראל שגובים מחירים גבוהים מאוד עבור חניה, והלקוחות נאלצים לשלם עשרות שקלים ליום.

כך לדוגמה, בבית החולים קפלן ברחובות מבקר שיצא ונכנס כמה פעמים באותו יום נאלץ לשלם בכל פעם מחדש על החניה. נעה, שאביה אושפז בדצמבר 2009 למשך 18 יום בבית החולים, אומרת כי "אני ואמי הגענו כל יום עם הרכב שלנו ומעולם לא הציעו לנו תעריף מוזל, אך היה שומר בכניסה ויכולנו לצאת ולהיכנס ללא הגבלה כשהצגנו קבלה". חצי שנה מאוחר יותר, ביוני 2010, אושפז אביה של נעה בפעם השנייה בבית החולים. "גילינו שהשומר בחניה הוחלף במערכת ממוחשבת, ונדרשנו לשלם כמה פעמים ביום על כל כניסה מחדש".

ביום חמישי האחרון הוצב לראשונה שלט בעמדת התשלום בבית החולים קפלן, שמיידע את המבקרים כי בכניסה לחניון קיימת מצלמה שיודעת לתאם בין מספר הרכב לכרטיס החניה ומאפשרת כניסה למכוניות עד חצות באותו היום פעם אחת נוספת ללא תשלום. "זה בהחלט היה יכול לחסוך לנו כמה שקלים", אומרת נעה.

במסמך מינהל רפואה שהוציא משרד הבריאות למנהלי בתי החולים הממשלתיים והממשלתיים-עירוניים, נכתב כי "ככלל, התשלום לחניה הוא גלובלי עבור יום אחד החל מ-00:00 ועד 24:00, ללא הגבלה של מספר כניסות ויציאות מבית החולים במהלך אותו היום". ואולם קפלן אינו בית חולים ממשלתי, ולכן אינו מחויב לעמוד בתנאים אלה.

גם החניון בבית החולים איכילוב שנמצא במרכז תל אביב וצמוד למרכז מסחרי, גובה מחירים גבוהים מאוד. אביה של דפנה, למשל, הגיע לבקרה כשאושפזה באיכילוב לפני לידה שהוגדרה לידה בסיכון. בכל פעם שיצא האב מבית החולים במהלך היום הוא נאלץ לשלם 14 שקל על שעה שלמה, ואחרי חצות התחיל החישוב היומי מחדש. בסך הכל השאיר אביה של דפנה כ-100 שקל ביום בקופת החניון.

איכילוב הוא אמנם בית חולים ממשלתי-עירוני שנדרש לעמוד בתנאי מסמך מינהל הרפואה, אך הוא אינו מפעיל חניה למבקריו. כל המבקרים מופנים לחניון מרכז ויצמן הסמוך לבית החולים, שמופעל על ידי חברה פרטית.

המקרים של נעה ושל אביה של דפנה אינם חריגים. מבקרי בתי החולים הם צרכנים שבויים שנאלצים לשאת בהוצאות חניה מבלי יכולת לברור תעריפים. מבדיקת TheMarker עולה כי במרבית בתי החולים אין חניה חינמית ולא בכולם מונהגת מדיניות חיוב זהה. כך למשל, במרבית בתי החולים ייגבו מכם 15-20 שקל לחניה ליום קלנדרי (מ-00:00 עד 24:00), בין אם תשהו במקום שעה ובין אם תגיעו בשעות הבוקר המוקדמות ותצאו מבית החולים דקה לפני חצות. לעומת זאת, חלק מבתי החולים, כמו אסותא, איכילוב והדסה עין כרם, דורשים תשלום שעתי של 14-18 שקל עד לתקרה יומית גבוהה הרבה יותר, שעלולה להגיע ל-55 שקל.

בבית החולים רמב"ם בחיפה החניה אמנם אינה מוגבלת בזמן, אך בכל פעם שתצאו מהחניון ותיכנסו שוב תיאלצו להיפרד מ-20 שקל. במסמך של משרד הבריאות מסבירים כי "כל עוד אין מערכת לשמירת מחירים אחידים וארציים בחניונים פרטיים בישראל, אין אפשרות לקבוע מחירים אחידים לחניונים בתוך בתי החולים. אחרת, תמיד תתקיים אפשרות שהמחיר ברחובות העיר יכול להיות גבוה יותר מהמחיר בבית החולים, דבר שיגרום לשימוש בחניון על ידי אלה שלא באים לבית החולים".

גם באיכילוב מתעקשים להזכיר כי המרכז הרפואי ממוקם במרכז העיר, בסביבה עסקית פעילה הכוללת את בית משפט, חברות עסקיות ומוסדות תרבות ובילוי, עובדה הגורמת למצוקת חניה כללית באזור ולתעריף גבוה של חניה. "אנחנו המטרופולין של מדינת ישראל, אין שטח, בית החולים בנוי כלפי מעלה ולצערנו אנחנו לא יכולים להנחית מכוניות על הגג", אומר מקור בבית החולים. "אם תעריפי החניה יוזלו, החניון יהיה אטרקטיבי למבקרי הסביבה ויהיה מלא עד אפס מקום. הנושא הזה עולה בכל שנה מחדש ואין לנו פתרונות. בחו"ל יש ז'רגון נפרד - 'דאון טאון הוספיטל' - כשאנשים כלל לא מגיעים לבתי החולים העירוניים ברכב".

משלמים על חניה גם כשמבזבזים בקניון

>> גם קניונים מבקשים מחירי חניה שערורייתיים. אמנם להבדיל מבתי חולים, הבחירה אם לבצע קניות בקניון מסוים תלויה בצרכן, אך עדיין מדובר בתופעה מקוממת, במיוחד באזור תל אביב, שם מחירי החניה גבוהים מאוד.

בקניונים גבעתיים, מודיעין והנגב, תעריף החניה המקסימלי ליום הוא 50-70 שקל, אך הפיצוי למבקרים מגיע בצורת שעה או שעתיים ראשונות המוצעות חינם. התירוץ שמאחורי תמחור זה הוא שלקוחות שבאמת מגיעים לקנות אינם צוברים שעות ארוכות בקניון, ולכן נאלצים לשלם מחיר מזערי, אם בכלל. לעומת זאת, המחיר היומי הגבוה אמור להבטיח שמקומות החניה לא ייתפסו על ידי בליינים אחרים באזור שאינם ממבקרי הקניון. ואולם אותה הנוסחה לא עובדת כאשר מגיעים לתל אביב. כדי להכניס את המכונית לקניון רמת אביב, גן העיר, דיזנגוף סנטר או למרכז עזריאלי, תיאלצו להיפרד כבר בשעה הראשונה מ-5-15 שקל.

צילום: עופר וקנין

איך זה שבקניונים גדולים כמו שבעת הכוכבים בהרצליה ורננים ברעננה אנו נהנים מחניה בחינם אך באחרים נאלצים לשלם? עד לפני עשר שנים, הנהיג דוד עזריאלי, יזם הקניון הנושא את שמו, חניית חינם ואף הצהיר כי הצלחתו של מקום מסחרי תלויה בחניית החינם שהוא מציע. ואולם הזמנים כנראה השתנו. "מחירי החניה נגזרים ממספר פרמטרים. באזורים שבהם אין במרחב שימושים נוספים מעבר לקניון, סביר כי החניון יוצע למבקרים בחינם או במחיר סמלי", אומר ארנון תורן, מנכ"ל מרכז עזריאלי, על הסיבה לתמחור כבר מהשעה הראשונה. "חניון מרכז עזריאלי משמש ציבור רחב ביותר, המונה את המבקרים במגדלים ובסביבה העסקית של תל אביב, לשם כך בנינו בידול, ובימי חול החל ב-17:00 מחיר החניה הוא עשרה שקלים עד 04:00 בבוקר שלמחרת".

אין תגובות:

בית המשפט פסל את מצלמות החניה

בית המשפט לעיניינים מקומיים פסל השבוע דוחות חניה שקיבל אזרח ממצלמות בגלל אי חוקיותן • דובר עיריית בני ברק: "יערערו בבימ"ש מחוז...